Alljärgneva Järelehüüde Enn Sarapile adresseerisin Järva Teataja toimetaja TIIT REINEBERGI nimele 15. detsembri [pühapäev]õhtul ja kordasin veel 17. detsembril [teisipäev], sest järelehüüe ei olnud ilmunud ei veebis ega ka Järva Teataja ilmumise päeval, so teisipäeval.
Kolmapäeval helstati mulle numbrilt 5156337 ja öeldi kiirustades midagi mulle arusaamatut ja pandi toru ära. Kuna ka järgmisel Järva Teataja ilmumise päeval ei leidnud saadetud Järelehüüet, helistansin tagasi mulle tundmatule numbrile ja tundsin huvi, et kes ja mis asjaoludel on sellelt numbrilt mulle helistanud. Selgus, et oligi olnud Erik Järva Teatajast, kes olla soovinud mulle teatada, et Järelehüüe jäi ilmumata kuna see olevat hiljaks jäänud. Ei laskunud vaidlusse - mis on "liiga hilja".
Arvata võib, et Järelehüüde sisus sisalduva poliitilise sõnumi hoiak ei olnud Postimehele alluva Järva Teatajale ideoloogiliselt vastuvõetav.
Kõnesoleva 40-kirja originaaleksemplari, mis oli mul säilitatud, andsin tagasi Ruthile Ennu sarga juures, Tallinna Toomkirikus, sooviga see Ennu arhiivi paigutada.
Järelehüüe
Enn Sarapile
13. detsembril sängitasime kunagise Paide Autobaasi nr 10
kauase direktor Enn Sarapi (1. september 1945 – 06. detsember 2019) Tallinna
Metsakalmistul viimsele puhkepaigale.
Laulva revolutsiooni aegadel sai Enn Sarapist Tiit Vähi
Valitsuse transpordiminister, hiljem Tallinna Sadama juht.
Soovin siinkohal meenutada üht kohtumist Ennuga 1980. aasta novembris, toona loomulikult saladusse jäänud
seika, üht paljudest majandusjuhtide omavahelistest
kokkusaamistest. Neid oli igasuguseid, ametlikult korraldatuid, kus tuli
reglemendi kohaselt kohal olla, aga ka omaalgatuslikke, sõprade ja
mõttekaaslaste omavahelisi jutuajamisi. Neid oli piisavalt palju, sest nii
mõndagi, mis maailmas toimus või siis ka
lähikonnas, siin Eestis aset oli leidnud, sai teatavaks just neis
mitteametlikes kokkusaamistes.
Niisiis tuli toonase Koeru Autoremonditehase direktor Arvo
Adelbert läbi kolleegi, Paide Autobaasi direktori Enn Sarapi juurest, kes seda
enam mäletab – mil põhjusel. Autobaasi direktori kabineti nurgas oli, kui mitte
kaks, siis üks sotsvõistluse rändpunalipp kindlasti. Seltsimehed direktorid
rääkisid päevakajalistel teemadel, siit ja sealt kuuldust ning toimunust. Sekka
ka omapoolseid hinnanguid ja seisukohavõtte kuuldu või toimunu suhtes. Kuskilt
sahtlist või siis Ennu taskust ilmus tema lauale suitsupaberile trükitud dokument, mitmel A-4
lehel. Enn lükkas selle minu poole ja sõnas, et see on pikem lugu, pane tasku,
eks hiljem loed. Nii seegi kord, said jutud räägitud ja asjad aetud.
Selle 5-leheküljelise dokumendi pealdises seisis:
Ajalehtedele „Pravda”,
„Rahva Hääl”
ja
„Sovetskaja Estonia”
Avalik kiri Eesti
NSV-st.
14. oktoobril
1980.a. ilmus Eesti NSV ajakirjanduses
ETA teadaanne „Vabariigi Prokuratuurist”:
„Seoses viimasel ajal Tallinnas aset leidnud jämedate
avaliku korra rikkumistega noorukite gruppide poolt, mis on kutsunud töötajates
esile õigustatud nördimuse ja
rahulolematuse, on ENSV Prokuratuur algatanud kriminaalasja …”
„Kai trükkis minu jaoks õhukesele maisipaberile kaks k o o p i a t 40 kirjast. See oli pärast õpilasrahutusi 1980. aasta sügisel. Ta ei küsinud, miks. Ta
mõistis sõnadeta, sest oli samuti Siberi koolitusega. Ülo Vooglaid on meenutanud, et
tema „Demagoogia“, mille kokkukirjutamisel mul oli au pealtvaatajana kaasa teha,
oleks jäänudki käsikirja, kui mina selle trükkimist enda peale poleks võtnud. „Demagoogia“
käsikiri saigi masinakirjas trükitud.”
Eeltoodu on katke minu mälestusteraamatust „Koeru autoremonditehase
aja lugu”, Koeru Haridus- ja Kultuuriselts, 2016.
Siin, toodud katkes, on hõrendatult rõhutatud „k o o p i a”.
Olgu tähendatud, et minu käsikirjas
oli sõnaselgelt veel peale trükieelset lugemist seal olnud „k a k s m a s i
n a t ä i t”, mis siis oli toimetatud „k a h e k s _ k o o p i a k s ”. Ju siis täna
punasteks direktoriteks ja
paruniteks sõimatud majandusjuhtide toonase rolli täitmise tänane ideelis-poliitiline käsitlus
ei luba nende toonast tegevust ses
võtmes esitada. Ja kui siiski, siis võimalikult pisendavalt, kui ikka maha ei
saa vaikida, nagu käesolevast ilmnes.
Peatselt oli see, iseeneslikult Neljakümne kirjaks
pealkirjastatud dokument pea avalik saladus. Saladuseks jäid selle levitajad.
Ma ei ole seda kunagi küsinud Sarapilt – kust tema selle
sai. Ega ma ka koostanud ise minu sekretäri trükitud 10 … 12 eksemplari kohta
jaotamise nimekirja. Tol ajal käis Koeru tehase direktori jutul väga palju
ettevõtete juhte, sest auto remondi küsimus oli iga ettevõtte juhi isiklik
mure, kui mitte tema au-asi.
Nende kohtumiste
põhjal söandan väita – ma polnud
toonaste majandusjuhtide hulgas kohanud kunagi elusat kommunisti.
Lugupeetud kolleeg ja mõttekaaslane Enn, puhka rahus!
Kunagise Koeru Autoremonditehase direktor
Arvo Adelbert
Koerus, 17. detsembril
2019
Eestimaa palve
Elle Eha-Are
Meie isa, kes Sa oled
taevas,
jälle seisan palves Sinu ees.
Ikka veel mu rahvas raskes vaevas
pimedana paindub piitsa ees.
Pühitsetud olgu Sinu
nimi
selle rahva südames ja suus,
kes saab leiva vastu palja kivi,
okastraat on otsapidi luus …
Meie igapäevast leiba
meile anna,
jäta meile meie isamaa,
et me lastel oleks pea kus panna,
et meist keegi poleks koduta.
Anna andeks meile
meie võlad,
vabasta meid vaenuhüüdudest.
Ühenda Sa eesti meeste õlad
rahulikus elupüüdluses.
Ära saada kiusatuse
sisse.
Sa ju näed, kuis veri ihkab verd!
Saada rahu rahva olemisse,
anna jõudu hoida maad ja merd
Tulgu Sinu riik! Ja
tulgu vägi!
Oma risti luba kanda veel!
Paistku Pandivere, püha Munamägi!
Jäta meile meie emakeel,
milles öelda: igavesti
aamen
siis, kui peres sünd või pulm või kirst.
Anna armastuse jõudu Eestimaale!
Tõsta õnnistuseks oma püha rist!
Elle Eha poolt ette
kantud Carl-Robert Jakobsoni kalmul, kevadel 1988.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar