Eestlase
ajaloo õppetunnid
Lembitu. Kõigis
maakonnis hakati aru saama, et sakslane oli
nende ühine vaenlane, ja ühtlasi äratundmisele jõudma, et üksikult talle
vastu panna ei suudeta. Seepeale kogunes
1217. aastal Läti Henriku järgi Lembitu kutsel sakslaste vastu esimest korda kogu
Manner-Eestist ühine malev Sakalasse ja
astus siin madisepäeval, 21. septembril avalikus väljalahingus neile vastu.
Kuigi see esimene eestlaste ühine vastupanukatse täiesti äpardus ja siin ühes
paljude teistega ka Lembitu ise langes, jääb ometi temale see au, et ta selle
ühise ettevõtte algatajaks oli, tõendades seega, et omaaja eestlaste vanemate
hulgas oli üks neid, kes mitte ainult oma algatusvõime ja visadusega olid
isiklikult tublid, vaid ka laiemat silmaringi omasid ja üldist seisukorda
teatava määrani oskasid hinnata. [Eesti
biograafiline leksikon, K/Ü Loodus, 1929, lk 259;Läti Henriku kroonika,
W.Arndt, Genn, Luiga ]
Jüriöö ülestõus. Talupoegade seisukorra äärmise viletsuse tagajärjena tekkis Harjus 1343. aastal mäss, mille ohvriks said kõik
eestlaste kätte langenud võõrad. Rahva poolt valitud juhtidega eesotsas liikus
eestlaste vägi Tallinna alla. Eestlaste vastuhakkamine sai seda hädaohtlikuma
iseloomu, et nad Rootsi võimudelt
Viiburis ja Turus ning Pihkva venelastelt olid abi otsinud, mida need ka
olid valmis andma. Paidesse põgenenud sakslaste, nende hulgas ka Tallinna
piiskopi , palvel tuli appi ordumeister
Burchard von Dreileben, kellel väed tol korral Pihkva vastaseks võitluseks just
koos olid. Dreileben oli 4. mail Paides, kuhu läbirääkimisteks olid kutsutud
Eesti väejuhid-saadikud ühes saatjatega. Nad peeti ülekohtuselt kinni ja raiuti tükkideks, kui nad meelepahas neile
antud julgeoleku –tõotuse murdmise pärast
vastu hakkasid. [ … ] Sakslased olid mässu mahasurumisel hirmsa töö
teinud: alguses tapeti kõik, kes ette juhtusid,
pärast hakati hukkamisel piiri pidama, et enesele töötegijaid orje
säästa. Suure Eesti mässu mahasurumine on tumedamaid ja verisemaid lehekülgi
ajaloos. Mõningais allikais on seda
tapatööd ka genotsiidiks nimetatud. [EBL,
lk 71, v.Th.Hirsch, H.G.Porthan, M.Pauli Juusten…, lk 71]
President Ilves kehtestas aastate eest nn
veteranide päeva tähistamise ja nimetas selle tähtpäeva tähistamise päevaks
jüripäeva, 23. aprilli, mis on
ilmselt läbi sajandite, põlvest põlve eestlaste Jüriöö ülestõusu päevana jüripäeval tähistamist leidnud.
Nystadi (Uusikaupungi) rahuga lõpeb 1721 Põhjasõda. Rootsi kaotab Ingerimaa ja Liivimaa Venemaale. Liivimaal, mis jagatakse Eestimaa ja Liivimaa
kubermanguks, saavutab balti saksa aadel suuremad võimalused oma võimupiiride
laiendamiseks.
[Arvo Mägi, Euroopa rahvaste ajaraamat,
koolibri, 1992, lk 102.]
1905. aasta revolutsioon Venemaal haarab ka Balti kubermange. Seal liitub sotsiaalse
rahulolematusega rahvuslik vastuolu eestlaste-lätlaste ja balti saksa mõisnike
vahel. Esitatakse nõudmisi ja põletatakse mõisaid. [ samas, lk 135 ]
1914 – 1918 Esimene maailmasõda, 1918 Eesti ja Läti kuulutavad end
iseseisvaks. Saksa
väed tõmbuvad Baltikumist välja. Eestlased ja lätlased võitlevad Vene
kommunistlike vägedega, kus on kaasas ka
kommunistlikke eestlasi ja lätlasi, et säilitada iseseisvust. 1920 sõlmivad
Eesti [ Tartu rahu ] ja Läti Venemaaga rahu. 1924 kommunistid teostavad
Eestis ebaõnnestuva riigipöördekatse. [ samas, lk 138 ]
1934 Winston Churchill hoiatab inglasi natside eest, hoiatustel
pole palju mõju. Inglismaa relvastub aeglaselt. [ samas, lk 146 ]
1934. aasta märtsis Eesti riigivanem Konstantin Päts likvideerib autoritaarsete tendentsidega vabadussõjalaste liikumise ja keelab
esialgselt erakondade tegevuse. Kaks kuud hiljem toimub taoline poliitiline operatsioon Lätis
president Karlis Ulmanise juhtimisel. Mõlemad sündmused peegeldavad Euroopas valitsevat enam või vähem
radikaalset parempoolset poliitilist
suunda. [ samas lk 146.]
Winston Churchill, Briti valitsusel tuli täie tõsidusega kaaluda
Poolale ja Rumeeniale antud garantiide
praktilisi tagajärgi. Mõlemal tagatiste süsteemil oli sõjalist väärtust ainult
usaldusliku kokkuleppe raames Venemaaga. Nimelt sel eesmärgil alustati lõpuks
15. aprillil Moskvas läbirääkimisi Briti suursaadiku ja härra Litvinovi vahel. Arvestades senist
suhtumist Nõukogude valitsusse, ei saanud neist läbirääkimistest nüüd enam
kuigi palju oodata, kuid 16. aprillil
tegi Nõukogude pool siiski ametliku ettepaneku, mille teksti ei
avaldatud ja mis nägi ette Suurbritannia, Prantsusmaa ja NSVL-i ühisrinde
moodustamise ning vastastikuse abiandmise.
Veel enam, need kolm riiki ja lisaks võimaluse korral ka Poola oleks
vastavalt sellele ettepanekule andnud garantii Kesk- ja Ida-Euroopa riikidele,
keda ähvardas Saksa agressioon. Takistuseks sellise kokkuleppe sõlmimisele olid
aga needsamad piiririigid ise, kes kartsid, et Nõukogude abi vastuvõtmiseks ja
kaitseks sakslaste eest tuleb neil Nõukogude armeed oma territooriumilt läbi
lasta, et seeläbi lülitatakse nad lõpuks kommunistlikku Nõukogude süsteemi,
mille vihased vastased nad kõik olid. Poola, Rumeenia, S o o m e ja kolm B a l t i riiki ei teadnud, kumba rohkem karta - kas
Saksa a g r e s s o r e i d või Venemaa
p ä ä s t j a i d . Nimelt see kohutav dilemma halvas Briti ja Prantsuse
poliitika. [ … ] Loiult kulgevate läbirääkimiste sõlmküsimuseks oli Poola ja
Balti riikide (sh Soome) soovimatus otsida Nõukogude Liidult pääsu Saksamaa eest; ja siin ei andnud
kõnelused mingeid tulemusi. Oma 13. juuni juhtkirjas oli „Pravda” juba
kuulutanud , et Soome, Eesti ja Läti
usaldusväärne neutraliteet on Nõukogude Liidu julgeoleku seisukohalt
olulise tähtsusega. Ja nimetatud riikide
julgeolek, jätkas „Pravda” , olevat esmatähtis ka Inglismaale ja Prantsusmaale,
mida tunnistab „isegi niisugune poliitik nagu mr. Churchill”.[ … ] Kuna Poola
ja Rumeenia keeldusid Nõukogude vägesid
läbi laskmast, jooksis sõjaline konverents peagi karile. Poolakad formuleerisid
oma hoiakut nii: „Sakslased ähvardavad võtta meilt vabaduse, venelased aga
hinge.” Kuna kavandatud
kolmikliidust Suurbritannia ja Prantsusmaaga ei saanud 1939. aasta suvel asja,
siis tegi Nõukogude Liit kannapöörde, sõlmides 23. augustil Saksamaaga
mittekallaletungilepingu ja salakokkuleppe, millega jagati ära mõjusfäärid Ida-Euroopas.
Kui Venemaa oli koos Saksamaaga Poola ära jaotanud, sõlmis ta järgmise
sammuna Eesti, Läti ja Leeduga kolm vastastikuse abistamise pakti.
Niipea kui Saksamaa astus sõtta Inglismaa ja Prantsusmaaga, asus
Nõukogude Venemaa vastavalt Saksamaaga sõlmitud pakti vaimule riivistama
läänepoolseid sissepääsuteid Nõukogude Liidu territooriumile. Üks neist lähtus
Ida-Preisimaalt ja kulges läbi Balti riikide; teine läks Soome lahe kaudu,
kolmas tee läks läbi Soome enda ja üle Karjala maakitsuse, jõudes välja punkti,
kus Soome piir oli ainult kahekümne miili kaugusel Leningradi äärelinnadest.
Sovjetid ei olnud unustanud ohtusid, mis ähvardasid Leningradi 1919. aastal.
Isegi Koltšaki Vene valgete valitsus oli omal ajal teatanud Pariisi
rahukonverentsile, et Venemaa pealinna kaitseks on hädasti vaja baase Balti
riikides ja Soomes. Sedasama mõtet oli arendanud Stalin läbirääkimistel Briti
ja Prantsuse missiooniga 1939. aasta suvel," meenutas Churchill, rõhutades
taas, et "nende väikeste neutraalsete riikide hirmud osutusid takistuseks
Inglismaa ja Prantsusmaa liidulepingule Venemaaga ja sillutasid teed
Molotovi-Ribbentropi paktile.
„Stalin tegutses aega raiskamata. 24. septembril kutsuti Eesti
välisminister Moskvasse ja nelja päeva pärast kirjutas tema valitsus alla
vastastikuse abistamise paktile, mis andis venelastele õiguse paigutada Eestis
võtmepositsioonidele oma garnisonid. 21. oktoobriks oli Punaarmee koos
õhujõududega ennast seal juba sisse seadnud," märkis Churchill. "Sama
menetlust kasutati samal ajal Lätis, ja Nõukogude garnisonid ilmusid ka
Leedusse. Sellega oli lõunapoolne tee Leningradi ja pool Soome lahte võimalike
Saksa ambitsioonide puhuks Nõukogude sõjajõudude poolt tõkestatud. Nüüd jäi
veel juurdepääsutee läbi Soome."
Soomes asjad nii libedalt ei läinud, aga Eesti, Läti ja Leedu saatus oli
juba otsustatud. Kas Balti riikidel oleks läinud kokkuvõttes paremini, kui
1939. aastal sündinuks Churchilli soovitud kolmikliit, seda me teada ei saa, sest
ajalugu oleks’eid ei tunne.
[Winston
S. Churchill, The Second World War, Volume I, THE GATHERING STORM, 1948; Tormihoiatus,
Varrak 1995 lk 277 … 294]
Just see viimatiöeldu oleks õiglane etteheide Konstantin Pätsile! Magnus Ilmjärve „Hääletu alistumise” 900 leheküljelt me seda ei leia.
Magnus Ilmjärv : Koosoleku
lõpus ütles president, et tema peab lepingu sõlmimist Nõukogude Liiduga
paratamatuks, kuna eesti rahvas ja riik tuleb viia tervena läbi puhkenud
sõjast. Kui puhkeks sõda Nõukogude
Liiduga, pole võimalik selgitada rahvale selle põhjust, kuna Nõukogude Liit
pakub Eestile liitu ja kaitset. Just sellel istungil, mitte Riigikogu
komisjonide koosolekul langetati otsus Nõukogude nõudmised vastu võtta ja
volitati välisministrit vastastikuse abistamise leping sõlmida ja alla
kirjutada. Välisminister lahkus koosolekult enne selle lõppu, et teatada
Nõukogude saadikule valitsuse otsusest.
Nikitin telegrafeeris sellest vestlusest Moskvasse: „Selter teatas mulle
just praegu , et kell 6 õhtul on neil …
istung ja pärast seda võib ta sõita Moskvasse.“ [ … ] Tegemist oli Riigivolikogu Riiginõukogu
liikmete informeerimisega. Informatsiooni valdavad valitsuse liikmed
kirjeldasid koosolekul täiesti lootusetut
olukorda ja väitsid, et abi naaberriikidelt oli otsitud tagajärjetult.
Rõhutati, et leping tuleb sõlmida kiiresti. Ka siin põhjendati vajadust leping sooviga säästa rahvast sõja
koledustest. [Magnus Ilmjärv, „Hääletu
alistumine”, lk 620 ]
Küllo Arjakas, Heino
Arumäe, Tiit Arumäe, Rein Helme, Molotovi
– Ribbentropi paktist baaside lepinguni,Tallinn,Perioodika, 1989
Baasidelepingu sõlmimise
„eelmängust” protokollilises vormis .
Nõukogude-Inglise-Prantsuse
läbirääkimised ja Balti riikide garanteerimise küsimus
1939. aasta aprilli keskpaiku jõudsid Nõukogude-Inglise-Prantsuse
kontaktid uude faasi. 14. aprillil pöördus Inglise valitsus Nõukogude valitsuse
poole küsimusega, kas see on nõus tegema avaldust selle kohta, et Nõukogude
Liit on valmis abistama agressiooni ohvriks langenud naaberriike Euroopas
juhul, kui need osutavad agressorile vastupanu ja peavad Nõukogude Liidu abi
soovitavaks. Samal päeval tegi Prantsuse välisminister G. Bonnet
ettepaneku täiendada 2.mail 1935
sõlmitud Nõukogude-Prantsuse vastastikuse abistamise pakti selliselt, et
Nõukogude Liit osutaks Prantsusmaale abi ka siis kui viimane osutuks Poolale ja
Rumeeniale antud abi tagajärjel Saksamaaga sõjas olevaks.
Vastuseks kõnesolevatele ettepanekutele tegi Nõukogude valitsus 17.
aprillil ettepaneku sõlmida vastastikuse abistamise pakt Inglismaa, Prantsusmaa
ja NSV Liidu vahel, kusjuures nähti ette abi osutamine NSV Liidu piiririikidele
Soomele, Eestile, Lätile, Poolale ja Rumeeniale.
Järgnenud läbirääkimiste käigus minetas Prantsusmaa oma iseseisva
osa ja läbirääkimisi peeti peamiselt
Londoni ja Moskva vahel. Lääne riigitegelased pidasid läbirääkimisi kõheldes ja
venitades, püüdes esialgu asetada Nõukogude Liitu ebavõrsesse olukorda:
saavutada, et Nõukogude Liidu kohustused
oleksid võimalikult suured, vastu pakkuda aga võimalikult vähe.
Rahvusvahelise olukorra pideva teravnemise tingimustes tehti aga Londoni ja
Pariisi poolt üha uusi järeleandmisi. Sama kehtib ka läbirääkimiste kohta Balti
riikide garanteerimise üle. Esialgu taotlesid London ja Pariis Nõukogude Liidu garantiisid ainult Poolale ja Rumeeniale, kuid mitte
Balti riikidele. Seevastu Moskva nõudis resoluutselt, et Nõukogude Liidu
läänepiirile ei tohi jääda ainsatki
garanteerimata riiki ning et garantiid tuleb anda ka Soomele, Eestile ja
Lätile. [ … ]
Võitluses Balti riikide garanteerimise vastu rõhutasid Eesti esindajad ka
seda, et garantiidega nõustumine tähendaks liitumist Nõukogude-Inglise-Prantsuse blokiga Saksamaa
vastu, mis oleks vastuolus Eesti erapooletuse printsiibiga. [ … ]
Eesti diplomaadid väitsid reas Euroopa pealinnades, et kokkuleppe
sõlmimine Nõukogude ettepanekute alusel tähendaks Nõukogude valitsusele vabade
käte andmist Balti riikide suhtes. Sellisel juhul jääks Nõukogude valitsusele võimalus ise otsustada
kaudse agressiooni toimumise üle ning suvalisel ettekäändel astuda Balti
riikide suhtes igasuguseid samme.
Samasugusel seisukohal oli ka praktiliselt
kogu Eesti ajakirjandus, kus Balti riikide garanteerimisele ja
kaudse agressiooni probleemidele
pühendati äärmiselt palju tähelepanu. [
lk 37]
7. juunil
1939 kirjutatakse Berliinis alla Eesti Saksa mittekallaletungi leping Karl
Selteri ja Joachim von Ribbentropi poolt, mille
„Artikkel 1. ütleb: Eesti Vabariik ja Saksa Riik ei asu ühelgi juhul teineteise vastu sõdima ega mingit muud
laadi vägivalda tarvitama. Juhul kui
mõni kolmas riik peaks alustama 1-ses lõikes tähendatud iseloomuga aktsiooni
ühe lepinguosalise vastu, teine lepinguosaline ei toeta mingil viisil seesugust
aktsiooni.” [ lk 64 ]
Järgnevalt
[ lk 39 – 55 ] refereeritakse selles
peatükis dokumente aktiivsest diplomaatilisest kirjavahetusest asjaosaliste –
Moskva, Londoni ja Pariisi vahel aprillist kuni ...
… ühes viimases neist kahekümnest
refereeritust – Inglise välisministri telegrammis Londonist, 20. augustil 1939
Inglise suursaadikule Varssavis:
1. „Kui Poola valitsuse lõplik
otsus osutub ebasoodsaks [joonealune
täpsustus: kõne all on Nõukogude valitsuse taotlus lubada Nõukogude Liidu
relvajõududel läbida sõja korral Poola territoorium.], siis kujuneb
olukord väga tõsiseks. Nõukogude valitsus leiab, et on kasutu jätkata sõjalisi läbirääkimisi, kuni
pole saadud vastust ja seetõttu on
Moskva läbirääkimised mõneks päevaks
edasi lükatud. Kui vastus on eitav, siis läbirääkimised tõenäoliselt katkevad
täiesti ning Suurbritannia ja
Prantsusmaa püüded saavutada Nõukogude Liiduga kokkulepe ebaõnnestub. Ma
olen veendunud, et selline ebaõnnestumine õhutab hr. Hitlerit alustama sõda, milles Poolale langeb esimese kallaletungi peamine raskus. Teiselt poolt olen ma täiesti
veendunud, et Nõukogude Liiduga sõjalis-poliitilise liidu sõlmimise eesmärgiks
on teda sõjast eemale hoida. [ … ]
5. Ma olen õnnelik, kui Teie esitate need kaalutlused täie tõsidusega hr.
Beckile. [ Poola välisminister ] Me elame üle väga kriitilist hetke, kus tema
otsus võib osutuda otsustavaks teguriks. Korratud Pariisi ja Moskvasse. [ Halifax ] [ lk
53 ]
NSVL ja Eesti vastastikuse abistamise lepingu sõlmimise üksikasju
käsitlev peatükk ses „Dokumentide ja materjalide” kogumikus
põhineb Karl Selteri protokollilisele
üleskirjutusele, milles on ära toodud ka Selteri 28. septembril Kremlis aset leidnud
kohtumine Ribbentropiga, kes pidas samaaegselt NSV Liidu – Saksa vahel
peetavaid läbirääkimisi, tulenevalt Poola hävingust alanud [ Teises maailma-
]sõjas:
„Koosolek lõpeb kell 15. Järgmine
koosolek määratakse kell 21. Koosoleku ruumist väljudes kohtasime ooteruumis
Saksa välisminister Ribbentroppi, kes viibis seal ühes Gaussiga,
Schulenburgiga j.t. Selter tervitas
kättpidi Ribbentroppi ja Gaussi, Rei – Schulenburgi.”
Edasistest
arengutest räägivad üldtuntud kuupäevad ja ajalooliste sündmuste nimed 23.
august – MRP, 1. september Saksamaa ründab Poolat, 17. september, Nõukogude
Liit ründab Poolat idast, siis septembri lõpul
kaubandusläbirääkimisteks Moskvasse kutsutud Eesti Vabariigi välisminister
Karl Selter seatakse Eestiga
Baasidelepingu sõlmimise vajaduse kohustuse ette, kõik see on laiale avalikkusele juba tuttav
ja kättesaadav.
Ja just see, Arjakase „MRP-st baaside lepinguni”,
alapealkirjaga „Dokumente ja materjale”, annab sootuks teistsuguse pildi Teise maailmasõja saamisloost kui seda Ilmjärve „Hääletu alistumine”. Seda eelkõige Eesti ja teiste Balti riikide
soovimatuse tõttu ühineda lääneriikide
pakutud sõjalise koostöölepinguga.
Balti
riikidest, koos Soome, Poola ja Rumeeniaga, oleks saanud sel juhul
Hitleri-vastase koalitsiooni võrdväärsed
liitlased. Kas Balti riikidel
oleks läinud kokkuvõttes paremini, kui 1939. aastal sündinuks [ Churchilli]
soovitud kolmikliit, seda me teada ei saa, sest ajalugu oleks’eid ei tunne.
Raadiokõnes
1. oktoobril 1939 ütles Churchill järgmist: „Venemaa on ajanud hoolimatut
omakasupoliitikat. Me oleksime soovinud näha Vene armeesid nende praegusel
paiknemisjoonel Poola sõprade ja liitlastena, mitte sissetungijatena. Aga Vene
armeede asumine sellele joonele oli natsliku ähvarduse olukorras Venemaa
julgeoleku seisukohalt ilmselt vajalik. Igatahes on selline joon nüüd olemaas ning on tekkinud Idarinne, mida
natslik Saksamaa ei julge rünnata.” [samas, lk 339]
12. oktoobril olid needsamad, Vene väed
juba ka Eestis. Siinkohal saigi tehtud see ajalooline viga, et ei
sündinud lääneliitlastega ühist, Hitleri-vastast liitu, kuhu Eesti ja
teised, toona veel iseseisvad Balti riigid,
oleksid võrdselt Inglise- ja Prantsusmaaga, riikidena kuulunud.
Ja kui just seda kõike ka veel
tänagi Venemaa president Putin oma aastalõpu suurkõnes ikkagi meenutas, siis
ütleme, et ta sorib ajaloo prügikastis. Jah, see on piinlik kõigile veel
tänagi, Teise maailmasõja võidu 75. aastapäeva künnisel.
Kui siis ikkagi Eesti Vabariigi presidenti Pätsi süüdistada,
siis vaid selles, et ta uskus neutraliteedipoliitika jõusse ning pidi
tunnistama isegi selle poliitika jõuetust.
Nõukogude
liit ründab novembris ülekaalukate jõududega Soomet [Talvesõda] Soome ei ole nõus loovutama
Nõukogude Liidule selle soovitud maa-alasid.
Alguses on soomlased kaitsevõitluses edukad, eriti rinde põhjaosas. [Arvo Mägi, Euroopa rahvaste ajaraamat,
Koolibri, 1992, lk 149.]
Sõda.
Sõda. Sõda!
Terve põlvkond
sõja aja ja sõjajärgsete põlvkondade
lapsi on üles kasvanud, õppinud ja tööd teinud, teinud seda mida ei ole
ette kirjutatud: on alles hoidnud eesti keele ja kombed, ehitatud ja hoitud seda, millele võis rajada
taas oma, Eesti riigi.
Meile oli Tammsaare ikka alles: „Tee tööd ja näe
vaeva, siis tuleb armastus.”
Iseseisvuse kaotuse ja sõjajärgsele taastamistööle järgnenud „arenenud” sotsialismi
ehitamine jõudis Gorbatšovi perestroikaga oma loomuliku lõpu perioodi.
Rein Veidemann: Proloog
mängitakse ette loomeliitude ühispleenumiga 1.- 2. aprillil 1988. Kunstnik
Heinz Valk kuulutab seal: „… võidelgem
selle eest, et perestroika esimeseks mõjuvaks võiduks Eestis saaks meie
riikliku iseseisvuse taastamine.” 13. aprilli õhtul on Eesti Televisioonis järjekordne
„Mõtleme veel” saade. Kahes stuudios kümnekonna inimese vahel toimuvat vestlust
juhatavad teleajakirjanikud Hagi Šein, Rein Järlik ja Feliks Undusk. Teiste
stuudiokülaliste hulgas istuvad Edgar
Savisaar, Heinz Valk, juriidikaajakirja Õigus peatoimetaja Lembit Koik,
ajakirjanikud Ott Kool, Renita Timak, õppejõud Viktor Palm, insener Vello
Saatpalu, Eesti esimese eraettevõtte Kodamu direktor, hilisem Tallinna linnapea
Jaak Tamm, Eesti NSV Ülemnõukogu saadik Madis Tammik ja Ustav Oja.
„Mõtleme veel” on nendel
kuudel populaarseim telesaade, mida jälgivad stuudio otsepildis sajad
tuhanded silmapaarid ja kuhu saab helistada. Otsepilt ja heli tähendasid seda,
et puudus võimalus salvestatud saadetega
kaasnevaks eeltsensuuriks. Saate teises osas üllataski Savisaar nii
saatejuhte kui ka vaatajaid üleskutsega luua perestroika toetuseks demokraatlik liikumine –
Rahvarinne. Pärast saadet jäädakse stuudiosse, kus ööl vastu 14. aprilli koostatakse Rahvarinde deklaratsioon ning
moodustatakse Rahvarinde initsiatiivgrupp. [ …]
Järgmistel nädalatel levib sõna Rahvarinne kulutulena üle
Eesti. Ajalehed, uudistesaated raadios ja televisioonis kirendavad
toetusavaldustest. 42 aastat kestnud nõukogude režiimi rituaalses 1. Mai rongkäigus ilmuvad esimest
korda loosungid, millel avaldatakse
toetust mitteparteilisele liikumisele. Ja seda mitte ainult eesti, vaid ka vene keeles. [ … ]
Selgeks saab, et ilma kindla organisatsioonilise vormita
osutub võimatuks teostada oma eesmärke – ühiskonna demokratiseerimist ning
otsustusõiguse ületoomist vabariigi
tasandile. Eesti iseseisvuse taastamine saab olla vaid samm-sammuline koos
demokraatia taastamise, valitsevat võimu
survestava dialoogi ning ajaloo ülekohtu
avalikustamisega.
[Eestimaa
Rahvarinna 30, 2018. Rein Veidemann, „Üheksas laine. Eestimaa Rahvarinde lugu”,
lk 11]
Rein
Järlik: Eesti riikliku iseseisvuse
nimel tegutsesid mõjukamate jõududena 1988. aastal sündinud Eestimaa
Rahvarinne ja aasta hiljem ellu kutsutud Eesti Vabariigi kodanike komiteed.
Neist esimene nägi reaalset teed iseseisvusele just olemasolevate
konstitutsiooniliste võimuorganite kaudu, kelle otsustusi Moskva keskvõim
lausa ignoreerida ei saaks.
Kodanike komiteede liikumise algatajad aga olid veendunud,
et kuna Eesti Vabariik on de jure olemas ka pärast 1940. aastat, saab riigi
iseseisvuse de facto taastada vaid tema kodanike esinduskoguna valitud Eesti
Kongress. Lihtne ja ilus.
Eesti Kongressi valimised algasid 24. Veebruaril 1990,
rahvale aga korrati juba varem kõlanud üleskutseid Ülemnõukogu kui
okupatsioonivõimu haldusorgani valimisi boikoteerida. Õnneks jäi rahvas neile
üleskutsetele kurdiks.
[ …] Mõlemalt poolt, nii
rahvuslastelt kui ka interrindelt said tuld ka Ülemnõukogu mitu järgmist
olulist sammu, nagu näiteks referendum iseseisvuse taastamise küsimuses või piirivalve
saatmine majanduspiirile. Tõsi küll, majanduspiir ei olnud Tartu rahulepinguga
maha märgitud riigipiir, aga selle piiril seisavad Eesti piirivalvurid ka
täna, 24 aastat hiljem. Ülemnõukogu ja valitsuse tegevus oli
suunatud struktuuride lahtirebimisele
üleliidulisest haardest, et sel päeval, kui avaneb võimalus iseseisvus
reaalselt taastada, riik saaks iseseisva
subjektina ka toimima hakata. [ Rein Järlik RAHVA TAHTE TÄIDEVIIJAD, Trükikoda
Bookmill, Tartu, 2014, lk 7]
Kalle Muuli: 18. märtsil oli
valitud uus ja viimane ülemnõukogu. Eesti Rahvusliku Sõltumatuse Partei oli
just teinud ühe väga suure poliitilise
vea ja valimisi boikoteerinud.
Selle tulemusel jäid nad omal vabal tahtel kõrvale kohast, kus järgmised kaks
ja pool aastat langetati kõige tähtsamaid otsuseid.
ERSP poliitiline rabedus, mis pärast esimesi põhiseaduslikke
parlamendivalimisi 1992. aasta sügisel isegi rahvasaadikute üldise kogenematuse
taustal silma torkas, oli boikotiotsuse otsene tagajärg. Sel ajal, kui ERSP
pidi piirduma üksnes kiibitsemise, kahtlustamise ja kritiseerimisega, said kõik
teised poliitilised jõud üle kahe aasta
harjutada praktilist parlamenditööd.
Ka 1990. aasta lõpus valitud esimese Eesti Kongressi juhid
olid ülemnõukogu uue koosseisu vajalikkusesse suhtunud pika hambaga.
Trivimi Velliste, kongressi valimisi
korraldanud Kodanike Peakomitee üks
eestvedajaid, oli kutsunud üles isegi ülemnõukogu valimisi ära jätma . Milleks
veel ülemnõukogu uuendada, kui Eesti Kongress on kodanike esinduskoguna juba
olemas?! Sama meelt oli ka Eesti komitee tulevane liider Tunne Kelam.
Peakomitee tervikuna siiski tunnustas oma avalduses ülemnõukogu ja ei nõudnud
valimiste ärajätmist.
Ehkki suur hulk rahvuslasi jäi ERSP boikoti tõttu Toompealt
eemale, ei saavutanud Rahvarinne loodetud tulemusi. Lätis ja Leedus olid
Rahvarinded valimistel puhta töö teinud ja parlamendis absoluutse enamuse saavutanud, aga Eestis sai Rahvarinne koos
oma liitlastega umbes 40 protsenti mandaatidest. [ … ] Eesti Kongressi juhid
vastandusid samal ajal pigem nõukogude võimule ja võimuorganitele, kelleks nad
paraku pidasid ka äsja valitud ülemnõukogu.
[ Kalle Muuli, Vabariigi
sünnimärgid, Tulimuld, 2013, lk 14]
Olgu siinkohal täheldatud, et ei Lätis ega Leedus ei olnud
nn Komiteesid, sest selleks puudus vajadus. Meil lohises see
eestikomiteelaste viies ratas
iseseisvuse taastamise vankeri all, lohiseb tänaseni oma taotlustega olla
suurte tähtedega kirjutatud Eesti
iseseisvuse taastamise ajaloo lehekülgedele
Tarmo Vahter: Bioloogiline armukadedus, 9. mai 1991,Eesti Komitee, lk 82. Eestis oli tekkinud
kummaline kaksikvõim. Toompeal esindasid seda ühelt poolt Arnold Rüütli ja Edgar Savisaare valitsus. All-linnas pidas
oma opositsioonilisi koosolekuid Tunne
Kelami juhitav Eesti Komitee.
Aasta tagasi
oli kõik alanud uskumatult hästi. Ligi 600 000 Eesti elanikku osales Eesti
Kongressi valimistel. Nii sündis rahva omaalgatuslik esinduskogu, mis kuulutas ennast Paul-Eerik
Rummo poolt ette kantud manifestiga „seadusliku riigivõimu taastajaks“.
Eesti
Kongress ja selle juhtorgan Eesti Komitee olid olemasolevast riigiaparaadist
täiesti sõltumatud. Erinevalt Ülemnõukogust ei saanud nad makse määrata,
riigieelarvet koostada ega valitsusele ülesandeid jagada, töötasid tasuta. [ …]
Ühtaegu
Kongressi ja Ülemnõukogusse kuuluv pastor Illar Hallaste oli Rahvarinde suhtes
veelgi vihasem: „Mõiste RR peab saama tähenduse rahvuslik reetmine.“
Eesti
Komitee saadik, California ülikooli ühiskonnateaduste professor Rein Taagepera
jälgis kaksikvõimu süveneva ebamugavustundega. „Põhisüüdistus Rahvarinde poolt
Eesti Komiteele on lollus ja ebapädevus . Radikaalid süüdistavad Rahvarinnet
omakorda reeturluses.“ Ta soovitas positiivsemat hoiakut omavahelistes suhetes.
Tarmo Vahter: Imerelv, 25. mai 1991,
Eesti Kongress, lk 97. 55 hääleõiguslikust delegaadist istus
saalis veidi üle poole. Meeleolu polnud ülearu optimistlik. Puudusid Savisaare
toetajatena silma paistnud Rahvarinde inimesed. See ei olnud juhus. 17.
veebruaril oli Savisaar välistanud valitsuse kinnisel istungil Kelami inimestega
igasuguse koostöö: „Kuna Eesti Komitee meid ei tunnusta selles funktsioonis,
mis Ülemnõukogu on meie ette seadnud, siis meil ei ole põhjust Eesti Komiteega
läbirääkimisi pidada.“
Kõik
valitsuse liikmed seda arvamust ei jaganud. Üks ministritest pakkus välja
koostööd Ülemnõukogu ja Eesti Komitee juhtide vahel. Sellest kuuldes hüüdis
Savisaar: „Hoidku jumal selle eest!“
Nüüd andis
Kelam Eesti Kongressi kõnetoolist Savisaarele selge hoiatuse: „Kui pool
miljonit eestlast neid isikutunnistusi tunnistab, siis tahaks näha seda end
Eesti Vabariigi riigiametnikuks kuulutanud ametnikku, kes sellisele võimsale
sooviavaldusele EI ütleks.“
Tarmo Vahter: Hoiatus reeturitele, 19. augustil 1991, kell
16:00, lk 192. Kuigi Tallinna poole
liikusid sõjaväekolonnid, ei takistanud mitte keegi Ülemnõukogu saadikutel
Toompeale koguneda. Parlamendis oli algamas tavaline töönädal.
Jaak Allik
küsis Vaino Väljaselt, mida ta arvab GKTšP liikmetest. Alliku mäletamist mööda
kuulis ta vastuseks, et need sitapead küll riiki ei pööra.
Tarmo Vahter: Geniaalne lahendus,
20. august 1991, kell 21:00, lk 230 Toompea lossi ruumi 115 laual oli
iseseisvusotsuse mustand. Võitlus käis praktiliselt iga sõna pärast. Tunne
Kelam ja tema mõttekaaslased nõudsid, et teksti lisataks viide Ülemnõukogu eelmise aasta otsusele
koostööst Eesti Kongressiga. Nad said oma tahtmise.
Aga ka Kelam
pidi järgi andma. Eesti Komitee oli tahtnud, et uus esinduskogu töötaks välja
nii põhiseaduse ,kodakondsusseaduse kui ka Riigikogu valimisseaduse. Vaidluste
tulemusel lepiti kokku, et Põhiseaduslik Assamblee teeb ainult põhiseaduse.
Tarmo Vahter: Iseseisvusotsus, 20. august 1991, kell 23.02, lk 235. Kui Ülo Uluots kuulis 115. toas sõlmitud
kokkuleppest, sai ta väga pahaseks. Ta hakkas kirjutama parandusettepanekut, et
visata iseseisvusotsusest välja
Põhiseaduslik Assamblee.
Ülo Nugis märkas, et Uluots tegeleb millegi kahtlasega. Nugis astus ta juurde, pani
rusika nina alla ja teatas: „Uluots - mitte üks piuks. Parandusi ma vastu ei
võta ja sulle ma sõna ei anna! Venelastega on niigi tegu.“
Uluots otsis
nüüd üles Arnold Rüütli, kes seisis saalist väljas siseõuele avaneva akna
juures. Rüütel kuulas Uluotsa mure ära, laiutas käsi ja ütles, et ei tea.
Vihane Uluots viskas oma parandusettepaneku prügikasti.
Enn Põldroos läks
Nugise juurde ettepanekuga panna iseseisvusotsus pärast ettelugemist
viivitamatult hääletusele. Nugis leidis, et nii siiski ei sobi. Kuid ta
soovitas Põldroosil hoolitseda selle eest, et kohe pärast läbirääkimiste
avamist küsiksid sõna usaldusväärsed inimesed. Sõna saaksid ainult esimesed
soovijad.
Ülemnõukogu
istung jätkus veidi enne kella kümmet õhtul Rüütli lühikese kõnega. Ta ütles,
et läbirääkimised Moskvaga on takerdunud. Praegust olukorda arvestades aga
polegi enam kellegagi läbi rääkida.
Siis saabus Marju Lauristini hetk. Ta seletas saadikutele välja jagatud iseseisvusotsuse
detailselt lahti. „See on sõnum kõigile neile, kes lootsid, et Eesti riik,
Eesti ühiskond langeb puretud, ussitanud õunana jõu tõukel nüüd, kus tõepoolest
meie vastu on suunatud suurriigi võimsus. Tundus, et tõepoolest need vastuolude
ussid on purenud meid üsnagi hapraks. Täna me näitame, et mis tahes
lootused sisemiste vastuolude kaudu meie
teed iseseisvusele tõkestada ei täitu.“
Vladimir Lebedev kuulas seda kõnet pingis istudes ja raputas pead. Kui Lauristin
lõpetas, esitas ta kohe küsimuse. „Härra Lauristin. Proua, vabandage, mul keel
vääratas, ma olen samuti erutatud.“
Lebedev
tahtis teada, kas NSV Liidus on ikka toimunud riigipööre. Ja kas Ülemnõukogu
asemel hakkab Toompeal nüüd istungeid pidama Eesti Kongress.
Ka teistel
vene saadikutel oli palju küsimusi. Vitali
Menšikov: „Erakorralise olukorra komitee jätkab käskude andmist ja on
olemas väed, kes neid käske täidavad. Ja mul
pole kindlust, et ei leita vägesid, kes selle täidavad. Ja mul pole
kindlust, et sellist käsku vägede toomisest Tallinna ei anta. Ja pole kindlust,
et ei leita vägesid, kes selle täidavad. Mis me sellises olukorras teeme?“
Lauristin nentis, et ka 1918. aastal liginesid
enne iseseisvuse väljakuulutamist Tallinnale võõrad väed.
Nüüd kasutas
Nugis eelmisel päeval saadud erivolitusi. Ta andis läbirääkimisteks sõna
kõigest kuuele soovijale. Selleks hetkeks olid ekraanil oma sõnavõtusoovi
registreerinud neli eestlast ja üks venelane. Nugis lisas kuuendaks Lebedevi.
Enn Põldroos:
„Ma mõtlen nendele kümnetele inimestele, kes lühikese tee jooksul, kui ma tulin
alt, Vabaduse väljakult ülesse Toompeale, mind peatasid ja lausa pisarsilmil
ütlesid, et mehed, tehke see asi ometi ükskord ära!“
Heinz Valk:
„Pole meil õigust täna siit Toompealt alla minna, kui me käitume argpüksidena
ja jätkame täitmata rahvale antud sõna.“
Vladimir Lebedev esines rahulikult, aga mõjus löödult. Ta hoiatas, et
tänane otsus võib Kirde-Eestis viia Jugoslaavia tüüpi kodusõjani. „Lugupeetud
kolleegid, tunnetades õhkkonda saalis ja tundes, et minu sõnad ei jõua teieni,
tahaksin öelda, et selles küsimuses
meie fraktsioon ei pea võimallikuks
hääletamisest osa võtta.“
Midagi
tahtis öelda ka Sergei Petinov. Nugis talle sõna ei andnud, vaid pani
iseseisvusotsuse hääletusele.
Rüütli ja veel mitme saadiku ettepanekul toimus hääletamine nimeliselt. Otsuse
vastuvõtmiseks läks vaja vähemalt 53 poolthäält. Kuigi Kaido Kama oli saalist
välja läinud , pidanuks ülejäänud eestlaste
häältest piisama. Ometi oli Ülemnõukogus korraga vaikne nagu Lenini
mausoleumis.
Kell 23.02 näitas hääletuskompuuter
tulemust: poolt 69,
vastu 0, erapooletuid 0. Nugis luges numbrid ette. „Otsus vastu võetud!“ ütles
ta, haaras parema käega enda ees lebava
haamri ja virutas sellega vastu lauda.
Nüüd tõusid saadikud püsti. Melu oli mõõdukas. Enamikus keskealised mehed, säilitasid
nad plaksutades soliidsuse. Vaid mõned venelased jäid istuma, nagu rusutud
moega Lebedev.
Saalis külalistena viibinud Eesti komitee liikmed läksid Nugist hea töö puhul õnnitlema.
Keegi tuli pudeli vahuveiniga. Šampusepokaalide puudumisel läksid käiku
suvalised klaasid. Rüütel ja Kelam lõid omavahel kokku. See oli suur leppimine.
Täpselt pool
aastat tagasi, 20. veebruaril oli Rüütel teatanud kinnisel nõupidamisel, et Kelam on teda ähvardanud: „Kui võimu
üle ei anta, tuleb verevalamine.“ Eve Pärnaste küsimuse peale kinnitas Rüütel
tookord: „Kelam on seda öelnud.“
Pilt lk 236, pildi allkirjaga: Sirje Endre, Marju Lauristin, Vardo Rumessen, Tunne Kelam ja Arnold
Rüütel tähistavad iseseisvusotsuse vastuvõtmist šampusega. „Ei Rüütel, ei Nugis,
ei Lauristin ei läinud teda õnnitlema. Mitte keegi ei läinud Savisaare juurde
ja tema ei tulnud ka mitte kellegi juurde.“ [Tarmo Vahter, VABA RIIGI TULEK, 1991, Tallinn 2011, lk 82, lk97, lk 192]
Niisugune
oli siis Eesti iseseisvuse taassünd.
Poliitilist olukorda ei dramatiseerinud mitte
niivõrd Moskva putšistide saadetud tankikolonn kui sisepoliitiline rivaliteet
Toompeal, mis on jätnud oma sünnimärgid tänase päevani veritsema.
Päev enne
iseseisvuse väljakuulutamist.
Edgar Savisaar, Iseseisvuse avalikud ja salajased vastased, lk 654. Alles pärast seda sain hakata aru pidama, miks
iseseisvusotsus oli ülemnõukogus takerdunud. Pool kaks öösel istusid minu
juures justiitsminister Jüri Raidla ja ülemnõukogu esimehe nõunik Arno Allmann.
Arutasime läbi, milline peaks iseseisvumisotsus olema. Palusin
justiitsministril koos ülemnõukogu juristidega
veel samal ööl [ vastu 20. augustit ] sellele tööle keskenduda. Raidla
aga selgitas mulle, et küsimus ei ole juriidiline, vaid pigem poliitiline. Osa
ülemnõukogust – sõltumatud demokraadid ja kristlikud demokraadid, vene
saadikurühmadest rääkimata – püüdsid iseseisvusotsust blokeerida.
Rahvarinde Ühendus oli juba lõuna
ajal nõudnud iseseisvuse kohest väljakuulutamist.
Rein Veidemann: „Kõik oli küps, kõik
oli valmis.”
Seda
seisukohta jagas ka Stockholmist tagaasi jõudnud Marju Lauristin. Rein Veidemann mäletab, kuidas ta sisenes
koosolekuruumi ja hüüdis Rahvarinde saadikutele: „Nüüd tuleb kohe iseseisvus välja kuulutada, sest seda ootab
meilt maailm!” Teiste saadikurühmade hoiak jäi aga kõhklevaks.
Heinz Valk: „Osa
mehi pidas rahvarindelaste ettepanekut lolluseks, järjekordseks odavaks
nõksuks, millele ei järgne mingit vastukaja ei Moskvast, ei vabast maailmast. Tüüpiline oli siin kristliku võitleja Illar
Hallaste arvamus, kes välkuvi silmi ning
põlgliku hääletooniga teadustas: „Iseseisvus? Mis see meile annab? Kas tahate
end teist korda okupeerida lasta? Võib-olla oli ta riigipöörajate võidus veendunud,
võib-olla mõjutasid tema arvamust muud tegurid.”
Enn Põldroos: „Ta
[ Illar Hallaste ] väitis, et iseseisvuse väljakuulutamine jääks tühjaks ja
tarbetuks deklaratsiooniks, mis ei muudaks midagi ja oleks kahjulik . [ … ]
Nimetasin teda reeturiks.”
Mingis
repliigis pildus Jaak Allik: „ Mis
mõtet sellel on, kui rinnaga kuulipilduja pesa ette viskume?”
Iseseisvuse
viivitamatu väljakuulutamise idee hakkas ka redaktsioonikomisjonis toetajaid
kaotama.
Enn Põldroos: „Vastu
olid kristlikud demokraadid, liberaalid, sõltumatud demokraadid. Taganesid ka
Lauristin ja Rüütel. Algul arvati, et n-ö tagavaraks tuleks eelnõu ikkagi
koostada, läheb siis seda tarvis, kunas läheb. Hiljem loobuti sellest
kavatsusest.
Väga raske
on seletada, mis ajenditest lähtusid need inimesed Toompea lossis. Põldroos arvab, et ühtedel põhjustas
tõrkeid hirm, teistel rivaliteet.
Enn Põldroos: „Ei mingit vabadust, kui ise taastuva riigi
etteotsa ei saa. Olgu või putšistlik Venemaa, peaasi, et mitte omad eestimaised
konkurendid.”
[ Edgar Savisaar, Peaminister, Eesti
lähiajalugu, 1990 -1992, Tartu: Kleio,
2004 ]
Mikk
Marran: Vabariigi algus – vabad, aga vaesed, lk 10. Põhiseaduse koostamiseks moodustati
Eesti Komitee ja Ülemnõukogu saadikutest koosnev Põhiseaduslik Assamblee. Eesti
kongressi suundi esindavad poliitikud saavutasid esiteks võidu Eesti Kongressis,
seejärel viisid arvestatava hulga esindajaid läbi ka Ülemnõukogus. Nii oli
ülekaal Põhiseaduslikus Assamblees läinud Isamaa, ERSP ja peagi Mõõdukate nime
all ühinevate sotsiaaldemokraatide ja Maa-Keskerakonna kätte. Ülemnõukogus
ülekaalus olevad ning Tiit Vähi
valitsuse selja taga seisvad Maaliit ja Vabad demokraadid olid Assamblees selges vähemuses. Selline olukord
ennustas juba ette konflikti Põhiseadusliku Assamblee ning Ülemnõukogu vahel,
mis ei jäänud ka tulemata. Peamiseks vastuolusid tekitanud küsimuseks oli
presidendi positsioon Eesti Vabariigis ning tema valimise viis. Loobumine
presidendi otsevalimisest ja üleminek esimestel valimistel mitmeastmelisele
süsteemile tähendas, et tekkis võimalus takistada Arnold Rüütlit saamast
Eesti Vabariigi esimeseks presidendiks. Oli ju selge, et otsevalimistel
saaks presidendiks Rüütel, kellel tollal oli tohutu toetajaskond – ligi 70%
elanikkonnast. Nii lükkas Assamblee tagasi valitsuse juures tegutsenud
juristide komisjoni 1938. aasta presidentaalsest demokraatiast lähtuva eelnõu ning võttis
aluseks Jüri Adamsi eelnõu. Tagantjärele hinnates etendas Assamblees
väljatöötatud põhiseadus Eesti edasises
arengus määravat osa, valmistades tõhusaimal kombel ette Isamaa võimuletulekut.
[ … ] Teine oluline seadus, mis
Riigikogus vaikselt ja Isamaa poolt välja töötatud kujul vastu võeti, oli
valimisseadus. Valimisseadus seadis isikute asemele esikohale erakonnad, andes samal ajal selged
eelised valimised võitnud erakonnale. Viieprotsendiline künnis tõrjus
parlamendist välja väikeerakonnad.
18.
juunil 1992 kiitis ülemnõukogu ägedate vaidluste järel heaks ka valimisõiguse andmise
väliseestlastele. Analüüsides 1992.
aasta valimiste tulemusi, on näha, et seaduses loodud eelisteta ja
väliseestlaste häälteta oleks Isamaal valitsuse moodustamine võimatuks osutunud.
[Mikk Marran, Eve Vungo, Eesti pöördub
läände. Laari Valitsus, Kirjastus „Avita”. Impressumis on lugeda: „Täname
Konrad Adenaueri fondi igakülgse abi eest”, lk 10, 11]
30-aastase
taastatud iseseisvuse põhjuse ja tagajärje seos avaldub järgnevas:
Mati Hint :
Pinged ei ole maas, sest õhus on palju valet, mahavaikimisi, ebaõiglust. Eesti
riigi taastamise lugu on mitmes autoriteetsuse taotlusega üllitises esitatud
tendentslikult [… ] Võitlus taasiseseisvumisprotsessi ümber kestab. [ … ] Olen
arvamusel, et me pole venekeelse elanikkonna valdava osa lojaalsust Eestis
vääriliselt hinnanud - taasiseseisvumise järel pääses valla varjamatu või
varjatud kättemaksuideoloogia, mille kõige halvemaks ja madalamaks osaks ma
pean venelaste halvustamist ja alandamist, väljendugu see siis tegudes või
sõnades. [ … ] Põhjamaades, kus rakendatakse radikaalselt astmelist
maksusüsteemi, panustatakse ebavõrdsuse tõrjumisel solidaarsusele ja
ametiühingutele, koheldakse väärikalt ka poliitilist opositsiooni, ei
tähtsustata staatusesümboleid (autod!). Võõrandumist oma riigist näitab kõige
karmimalt Eestist lahkujate mass.
[Arvo Junti, Rein Ruutsoo, Peet Kask KUIDAS
MEE PÄÄSESIME HELGEST TULEVIKUST, 2016. lk 70 … 73. Eeltoodu on osandus Mati Hindi vastusest nimetatud
intervjuuraamatu koostaja, Arvo Junti küsimusele: Räägime täna Eesti riikluse
taastamisest. Neist sündmustest möödub peatselt 25 aastat. Kas on tänaseks
tollased pinged settinud, et võib rahulikult möödunut hinnata?]
Mati Hindi õiglane hinnang tänasele on karm.
Nagu sinimustvalge taasheiskamise
loo mahavaikimine, on saanud vaikimisi normiks elektrooniline valimine nii ka
keeleseaduse rakendus ei tee väljagi, et me laulame ise enda loodud laulu
võõras keeles, küsimata – kelle laulu me laulame.
Võtkem siinkohal
siis kuulda võõrast nõu:
„Üht osa rahvast võidakse petta
kogu aeg ja kogu rahvast mõnda aega. Kuid täiesti võimatu on petta kogu rahvast
kogu aeg.” Abraham Linkoln
Arvo
Adelbert
Põlendiku talu, Koeru, jaanuar, 2020
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar